Jak dzieci z Moszczanki szukały odpowiedzi na pytanie - Czy znasz C. Freineta?

Dzieci z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance poszukiwały odpowiedzi na pytacie - Czy znasz Celestyna Freineta?

Dzieci z klas I - III pisały swobodne teksty, za pomocą rysunku przedstawiały techniki C. Freineta, którymi lubią pracować. Każda z klas ułożyła piosenkę o wielkim pedagogu.

Klasa I

Grafika

Klasa II

Grafika

Klasa III

Grafika

Dzieci starsze szukały materiałów i informacji o życiu Freineta. Powstała ciekawa wystawa przygotowana przez klasę IV i V poświęcona biografii, a w szczególności jego działalności pedagogicznej. Agnieszka i Sebastian z klasy VI przygotowali prezentację również o Freinecie z wykorzystaniem programu prezi.

Agnieszka i Sebastian z kl. I omawiają swoją prezentację

Grafika Grafika

Uczniowie klas starszych poszukiwali odpowiedzi na pytanie - Co jest dla mnie najważniejsze? Wartości w szkole XXI wieku. Powstały piękne i bardzo dojrzałe teksty. Poniżej przykłady:

Magia szkoły XXI wieku

Czy szkoła może być drugim domem dla nas uczniów? Jaką siłę ma w sobie, że nie tylko się ją lubi, ale często też kocha? Jakie jest moje zdanie o nowoczesnym szkolnictwie?

W młodzieżowym środowisku panuje przekonanie, że ?Do budy chodzi się z przymusu? i ?Po co nam szkoła??. Te frazy są pewnym rodzajem popisywania się, bo jednak gdzieś tam, w środku, w głębi naszego serca szkoła jest miejscem, bez którego nasze życie byłoby monotonne i nudne. Chodząc do szkoły mamy uporządkowany dzień. Najpierw matematyka, potem historia, następnie polski. Wracamy o wyznaczonej godzinie. Dzień w szkole jest w pełni ?kołem fortuny?. Pierwsza lekcja - matematyka. Skąd mamy wiedzieć, czy nie zdarzy się coś ciekawego? Może pan zada ciekawe zadanie albo ktoś coś śmiesznego powie? A może będą film kręcić i pani Ania ?wyskoczy? z kamerą? Chodzimy do szkoły z czystej ciekawości, z chęci szukania przygody. No ale co wspólnego ma ta ?nieprzewidywalność? szkoły ze szkolnictwem XXI w? Dużo. Bardzo dużo. Nowoczesna szkoła potrafi dobrze zaciekawić ucznia, tzn. wciągnąć go do przygody. Wartością dobrej szkoły jest możliwość poszukiwania. Uczeń nie dostaje ?gotowca?, tylko sam szuka, aż wreszcie z uśmiechem na twarzy odkrywa. ,,Szkoła jutra?? pozwala, a przede wszystkim pomaga uczniowi tworzyć, pokazywać siebie przez sztukę. Innowacyjna szkoła uwrażliwia uczniów na potrzeby drugiego człowieka. Pokazuje ?jak żyć??. Lekcje w szkole nie mogą być tylko teoretyczne. Pokaz twórczości ucznia, nauka poprzez zabawę są wartościami najlepszych szkół. I najważniejsze. EMPATIA. Nauczyciele, którzy kochają uczniów, znają ich potrzeby, środowisko, nierzadko rodzinę, są bezcenni. Szkoła nie może tylko chwalić się swoimi osiągnięciami. Musi działać, działać, działać! Jestem pewna, że prezentując swoje skromne zdanie, opisałam w stu procentach naszą szkołę. Nowoczesne sale, intrygujące pomoce naukowe, ciekawe zajęcia pozalekcyjne - przyciągają uczniów do szkoły. I oto właśnie chodzi!

Nie bez powodu szkoła w Moszczance jest rozpoznawana w całym województwie, a nawet i kraju! I choć w tym roku ją kończę, życzę jej, aby wzrastała i dalej była wzorem dla innych szkół.

Julia Cieśla kl. VI

Moja szkoła

Nazywam się Martyna . Chodzę do klasy piątej w szkole w Moszczance, gdzie moi nauczyciele pracują w oparciu o pedagogikę Celestyna Freineta. Dzięki temu mogę w tej szkole rozwijać swoje talenty.

Uwielbiam tę szkołę. Każdy znajduje w niej coś dla siebie, a ja kocham pisać wiersze, opowiadania, opisy. Myślę, że każdy człowiek, gdy się rodzi, dostaje od Boga jakiś talent. Mnie Stwórca obdarzył zacięciem pisarskim. Moi szkolni przyjaciele mają różne: muzyczne, plastyczne, taneczne, aktorskie uzdolnienia. To, co robią, pasjonuje ich, tak jak i mnie. W szkole zawsze było dla mnie najważniejsze rozwijanie moich pasji i zainteresowań. Mogę to robić z pomocą moich utalentowanych nauczycieli w tej szkole oraz kół zainteresowań, których z każdym rokiem przybywa. Nie chciałabym kończyć podstawówki, ponieważ ta szkoła jest wyjątkowa! To właśnie tu uczę się, bawię i przeżywam najmilsze chwile. Podstawówka to pierwszy z wielu kroków, które zbliżają mnie ku dorosłości. Tu mam szansę przygotować się do kolejnej szkoły.

Czuję, że w życiu osiągnę coś wielkiego, a to dzięki mojej pasji i zdeterminowaniu. Kiedy przegrywam, to się nie poddaję. Tego nauczyłam się właśnie w tej szkole. I to jest dla mnie ważne.

Martyna Konieczna, klasa V

Do pracy również włączył się samorząd szkolny, ich zdaniem ?Celestyn Freinet to w naszej szkole wyjątkowa postać. Aby poznać zdanie nauczycieli o nim, postanowiliśmy przeprowadzić ankietę na temat - Freinetowcy są wśród nas. Wynik ankiety był pozytywny.

Nauczyciele znają pedagogikę Freineta, chwalą jego techniki pracy. Niestety niektórzy nauczyciele ze względu na charakter prowadzonych zajęć nie mogą wprowadzić jego technik do swoich zajęć. Jesteśmy zadowoleni z wyników, ponieważ wiemy ile zaangażowania i pracy wkładają pedagodzy z naszej szkoły, aby nam było w szkole lepiej?.

Również samorząd szkolny inaugurował szkolną tradycję "Skrzynka podziękowań i przeprosin", do której uczniowie wrzucają listy z przeprosinami i podziękowaniami dla kolegów, koleżanek i nauczycieli. Mianowany spośród uczniów "listonosz", raz w tygodniu w wyznaczony dzień roznosi pocztę adresatom.

Pani Ania Włodarczyk wraz z uczestnikami koła filmowego przygotowała i nagrała audycję, w której zarejestrowane zostały najważniejsze wydarzenia związane z tym tematem.

Rada Pedagogiczna Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance

Powrót do przeglądania aktualności